T.C.TÜRK ECZACILARI BİRLİĞİ
9.BÖLGE ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
Hoşnudiye Mh.Vural Sok.No:11/A-B
Tel:0222 2212686-2313564-2311312
Fax:0222 2340656
SAYI:2006/1489 20/04/2006
SAYIN
Ecz.İrfan Rıza YAZICIOĞLU
AK Parti Diyarbakır Milletvekili
Değerli Vekilim,
T.B.M.M. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunuza yardımcı olması amacıyla S.S.K. lı hastaların ilaçlarının karşılanması ile ilgili bölgemizde yaşanan sorunlar ve önerilerimizi ekte bilgilerinize sunar, mesleki sorunlarımıza kişisel duyarlılığınız nedeniyle camiamız adına teşekkürlerimizi iletir, çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Saygılarımla,
9.BÖLGE
ESKİŞEHİR ECZACI ODASI
YÖNETİM KURULU ADINA
BAŞKAN
ECZ.MUKADDES HARMANCI
-Kurum provizyon sistemlerine bilgileri doğru girilerek onay alan reçetelerin bedellerinden ödeme birimlerince ısrarla kesinti yapılmaktadır.
Bu kesintiler bazen provizyon sistemindeki hatadan, yani provizyonun Bütçe Uygulama Talimatı ile uyumlu olmamasından, bazen de kontrolü yapan kişinin kişisel yorumundan kaynaklanmaktadır.
Örneğin, İnfertilite ilaçlarında provizyon sistemi doz kısıtlaması yapmadığı halde 1500 ünite üzerinde verilen doz ödenmemektedir.
Foradil Combi 400ü provizyon sistemi 2x2 doz ile 5 kutu ödediği halde, ödeme birimi 3 kutudan fazlasını ödememektedir.(Maxsimal doz aşılmadığı halde) Kür tedavisi alan kanserli yatan hasta, 21 gün arayla uygulanan 1 kürlük ilacını, yatan hastada provizyon sistemi 5 günlük tedavi dozundan fazla ödemediği için eksik alabilmekte veya provizyona ayaktan tedavi olarak girildiğinde ancak tam alabilmektedir.
-İlaçların üretilmeyen küçük ambalajlı formlarının, provizyon sisteminden silinmemesi nedeniyle büyük ambalaj reçete edildiğinde provizyondan onay alınmasına rağmen, ödeme birimince küçük ambalaj fiyatı ödenmektedir. İlacı verdiğinde eczacı, vermediğinde hasta mağduriyet yaşamaktadır.
Örneğin, Adant hazır şırınganın 1lik formu üretilmemekte, 3lük formu verildiğinde doz 1x2 ise, provizyon sistemi ödediği halde ödeme birimimizce 3lük formun 2/3 fiyatı ödenip 1/3 fiyatı kesilmektedir. Oysaki eczacının bu ambalajı bölerek vermesi olanaklı değildir.
-Aynı reçetedeki her ilaç için ayrı teşhis yazılması istenmektedir. Oysaki yazılan bazı ilaçlar, ilacın yan etkilerini önlemek veya hastalık semptomlarına yönelik yazılmış olabilir.
Örneğin, Hipertansiyon teşhisi olan bir reçetede yer alan analjezik veya gastrointestinal yan etkileri giderici bir ilaç için ayrı teşhis istenmesi veya kanser teşhisi olan bir reçetedeki vitamin için ayrı teşhis istenmesi, teşhisinde gebe yazan bir reçetede vitamin eksikliği teşhisi de yazılmadığı için vitaminin ödenmemesi gibi.
-Kesinti yapılan reçetelerin ve eklerinin iadesi yapılmamaktadır. Oysaki bazı eksiklikler düzeltilebilir veya yapılan hata görülüp tekrarı engellenebilir. Ayrıca kontrol biriminden kaynaklanan hatalı kesintiler olabilmektedir. Bu kesintileri eczacının evrak üzerinde görme hakkı olmalıdır,tüm evrakı eczacı kuruma verdiği için elinde evrak kalmamaktadır.
-Tip sözleşmenin 2.5 Maddesine Tıbbi literatüre uygun olan teşhis kısaltmalarının kabul edilmesi (Örneğin DM, HT gibi) cümlesi ilavesi edilmiş olmasına rağmen kontrol birimlerince reçetelerdeki bu tip teşhis kısaltmaları için hala kesintiler yapılmaktadır. Ayrıca reçeteye antibiyotik yazılmadığı halde diğer ilaçlar için bile üst solunum yolu enfeksiyonu teşhisi kabul edilmemektedir.
Tüm bu uygulamalar aynı kontrol biriminde çalışan eczacılar tarafından farklı yorumlanarak, farklı uygulamalar yapılmaktadır.
Önerimiz;
Kurum provizyon sistemi, Bütçe Uygulama Talimatı ile birebir örtüşür duruma getirilmelidir. Kontroller reçetelerin provizyona doğru giriş yapılıp yapılmadığı ve reçete üzerindeki teknik eksiklikler açısından incelenmeli, kişisel yorumlara açık olmamalıdır.
-Eczacıyı hasta ve doktorla karşı karşıya getiren önemli sorunlarımızdan biriside reçete ve raporların genel kriterlere ve Bütçe Uygulama Talimatına uygun düzenlenmemesidir.
Bu konuda bölgesel olarak İl Sağlık Müdürlüğü vasıtasıyla girişimlerimiz olmasına rağmen tatminkar sonuç alınamamaktadır.
Reçete ve raporların Bütçe Uygulama Talimatına uygun düzenlenmesi, hasta ve eczacı mağduriyetini, gereksiz tartışmaları ve hekimlerin iş kaybını (hastanın tekrar tekrar düzeltme için hekime başvurması nedeniyle) önleyecektir.
Reçete ve raporların sağlık birimlerinden eksiksiz ve hatasız çıkmasını sağlayacak yaptırımlar Bütçe Uygulama Talimatında yer almalıdır.
Saygılarımızla arz ederiz.